Bornholmtunnelen

Det bornholmske tunnelsyn

Politiken 06-04-2011, Bagsiden, af Jeppe Branner

En gruppe bornholmere har fĂ„et et syn. Et fremtidssyn, der skal gĂžre deres Ăž landfast med resten af Danmark. Foreningen Bornholmtunnel (bornholmtunnel.dk) har i omkring ti Ă„r lobbyet for at fĂ„ en tunnel til Ăžen, men har – indtil nu – kun tiltrukket lokale mediers opmĂŠrksomhed.

Foreningen tÊller 125 medlemmer eller omkring 0,3 procent af Þens befolkning. Bagsiden er taget en tur til Bornholm for at fÄ os en snak med foreningens formand, René Nordin Bloch.

Da initiativet startede, lÞd det mest af alt som en dÄrlig bagsideartikel, og formanden er da ogsÄ klar over, at det ikke er alle pÄ Þen, der tager foreningen lige seriÞst.

»De fleste grinede eller smilte noget ad det i starten«.

Men det gÞr de ikke mere? »Det er min oplevelse, at billedet er vendt de sidste par Är. Det skyldes, at vi har vÊret ude med facts fra tilsvarende tunnelbyggerier i Norge og pÄ FÊrÞerne.

SÄ folk er begyndt at se, at det ikke er det tekniske, og for sÄ vidt heller ikke det Þkonomiske, der er problemet.

Problemet er politisk«.

Det er ikke spor dyrt? »Det, vi har sjusset os frem til, er, at det bliver et sted mellem 5 og 10 milliarder, alt afhÊngigt af undergrunden.

Under helt optimale forhold er der tale om en tilbagebetalingstid pÄ ti Är«.

Danske politikere kan som bekendt slet ikke fÄ nok af at bygge broer og tunneler. NÄr det gÊlder den planlagte forbindelse over Femern Sund, er det dog ogsÄ den tunge transit af lastbiler fra udlandet, der fÄr regnestykket til at gÄ op. Men René Bloch tÊnker stort: I hans verden er en tunnel videre til Polen bestemt ikke en umulighed.

At Bornholm dermed skulle risikere at ende som ØstersÞens svar pÄ SprogÞ, ser han ikke nogen fare for.

»De kan jo bare blive nede i tunnelen, eller mÄske lige komme op og fÄ luft. De behÞver ikke at belaste infrastrukturen pÄ Bornholm. Men samtidig vil vi fÄ turister hertil fra begge sider «.

Den visionÊre formand understreger, at det er tunnelen til Sverige, der kommer i fÞrste rÊkke, og at de polske drÞmmerier stÄr for egen regning.

Han er ogsÄ med pÄ, at der er en fare for, at Bornholm mister sit sÊrkende og sin identitet som svÊrt tilgÊngelig Þ, hvis tunnelprojektet bliver til virkelighed.

Men han er villig til at gÄ pÄ kompromis, for alternativet er dystert.

»Vi er nede omkring det befolkningstal, vi havde i Är 1900. Og det skrÊmmer mig meget. Det, der skaber liv og skatteindtÊgter, det er de mennesker, der bor her permanent. Der er nÊsten ikke bÞrnefamilier tilbage, og snart begynder vi at mangle elektrikere, murere, kokke, fordi der ikke er nok unge mennesker at tage af«.

At det netop er en tunnel, der skal til for at vende den negative udvikling, mangler foreningen endnu at overbevise politikerne om. Og det er svÊrt, nÄr der kÊmpes mod myter plantet af ondsindede tunger. En af de mest sejlivede gÄr pÄ, at tilkÞrslen til en tunnel ville komme til at ligge dybt inde i den naturskÞnne Almindingen. Men et sÄdant scenarie er helt ude i skoven ifÞlge de beregninger, ingeniÞrvirksomheden Cowi har lavet for Bornholmtunnel.

Foreningen sÊtter derfor sin lid til, at politikerne vil tro pÄ facts frem for myter. Og at der kommer handling bag den megen snak om Danmarks trÊngte randomrÄder.

René Bloch afslÞrer nu, at det intensive lobbyarbejde pÄ de bonede gulve netop i disse dage har bÄret frugt. Et mÞde med transportministeren er nÊrt forestÄende. FormÄlet med mÞdet er at fÄ afsat 10-12 millioner til en forundersÞgelse, hvor der skal bores, sÄ det kan blive afgjort, hvad undergrunden i farvandet bestÄr af. Og hvem ved ... Det ville alligevel ikke vÊre mange meter jysk motorvej, ministeren kunne fÄ for de penge.

Gć til oversigt for presseklip.