Bornholmtunnelen

Et universitet og en tunnel vil Ăžge antallet af indbyggere

Artikel i Lokalavisen Bornholm 20-10-2010

Download som PDF (2.23 MB)

Af Jacob Ludvigsen 20. oktober 2010, 14:00

Step up. Tidligere direktĂžr Henrik Espersen er ikke i tvivl om tunnelen. Og man kan ligesĂ„ godt tage skridtet fuldt ud med en undersĂžgelse, der dels viser om det kan lade sig gĂžre – og hvad en tunnel koster.

VÆKSTVEJEN: Da Gotland fik et universitet med 2.500 lokale og fjernstuderende, steg indbyggertallet fra 55.000 til 57.000, og mĂ„let er 65.000 personer i 2025 for at vĂŠre en bĂŠredygtig Ăž med fuld service til borgere og virksomheder. Argumentet fremfĂžres af Henrik Espersen, nĂ„r han er foredragsholder ved medlemsmĂžder, hvor man ogsĂ„ gerne vil hĂžre mere om Bornholmtunnellen.

Henrik Espersen, der er tidligere direktĂžr i fiskeindustrien, var forleden inviteret af NexĂž Venstreforening for at tale til 25-30 medlemmer, der spĂŠrrede Ăžjnene op. Alle kan se, at befolkningsudviklingen pĂ„ Bornholm er negativ, og at det smitter af pĂ„ erhvervslivet. Midt i 1980’erne toppede vi med 48.000 bornholmere, snart er vi kun 40.000 uden visioner om andet, men mĂ„let mĂ„ vĂŠre vĂŠkst som pĂ„ Gotland.

»Jeg er godt tilfreds med den lydhÞrhed, der var i NexÞ,« siger Henrik Espersen, som nÊste gang er indbudt af RÞnne Handelsstandsforening for at fremlÊgge visionerne om et universitet og en tunnel.

Hvis der hersker en vis modstand her og der, og andet ville vÊre mÊrkeligt, mÊrker man den ikke i de foreninger, hvor den respekterede erhvervsmand tager ordet og pÄviser, at det over en ÄrrÊkke vil vÊre fordelagtigt for alle, herunder staten, med en boret tunnel mellem SkÄne og Bornholm, en strÊkning pÄ knap 40 kilometer.

»Foreningen Bornholmtunnel foreslÄr et forstudie, som det rÄdgivende bro- og tunnelfirma COWI har tilbudt at udarbejde for mellem trekvart og en million kroner for at konstatere, om der er fast nok undergrund til en billig boret tunnel som pÄ FÊrÞerne, men jeg mener, at vi lige sÄ godt kan gÞre det grundigt fra starten for at se om det urealistisk eller realistisk. Der skal tages prÞver og foretages seismiske undersÞgelser, sÄ vi kan konstatere, om klippemassivet er sÄ fast, at der kan bores. FÞr ved vi ikke, hvad en tunnel koster,« erklÊrer Henrik Espersen og pÄpeger, at en sÄdan analyse vil koste det samme, som staten giver i tilskud til BornholmerfÊrgen pÄ en mÄned.

GĂžr som i Schweiz I Schweiz er man ved at anlĂŠgge verdens lĂŠngste tunnel. I denne weekend var der hul igennem, de to boremaskiner mĂždte hinanden, og nu er der et rĂžr pĂ„ 57 kilometers lĂŠngde. Rejsetiden mellem ZĂŒrich og Milano reduceres til to en halv time, nĂ„r forbindelsen Ă„bnes for trafik i 2017. HĂžjhastighedstog vil suse igennem med 250 kilometer i timen, og for godstransporten bliver det ogsĂ„ en forbedring, da 1,2 millioner lastbiler Ă„rligt passerer over Alperne.

Gotthard-tunnelen bliver verdens lÊngste og er en del af en stÞrre tunnelprojekt pÄ i alt 152 kilometer, der skal lette trafikken til og igennem Schweiz.

Henrik Espersen har i det nordÞstlige Norge oplevet en fem kilometer lang tunnel fra fastlandet pÄ et sted dybere end Bornholmsgattet til VardÞ.

»Der er ingen tvivl om, at den sikrer fortsat bosÊtning pÄ VardÞ med 4.000 indbyggere. PÄ FÊrÞerne er det ogsÄ afgÞrende for de mindre Þer, at de har fÄet tunneller og dermed undgÄr affolkning,« siger Espersen.

Han pegede i NexÞ Venstreforening ogsÄ pÄ, at en ny stÞrre NexÞ Havn med en tunnel kan blive et brohoved for fÊrger til Baltikum og Polen, da fÊrgeruter normalt er mest lÞnsomme pÄ de kortest mulige strÊkninger.

»Er der slet ingen kritiske spÞrgsmÄl, nÄr du er ude i forsamlingerne for at tale om Bornholmtunnellen?«

»De gik i NexÞ mest pÄ, om Sverige vil vÊre med. Men det kan forhandles. Øresundsbroen er blevet en succes, og der tales om bÄde bro og tunnel mellem HelsingÞr og Helsingborg.

Nu gÊlder det om at overbevise vores kommunalbestyrelse og Christiansborg om, at Bornholm har brug for et lÞft, og at vi fortjener vores andel af investeringerne i veje og jernbaner for at fÄ en positiv befolkningsudvikling pÄ et Þkonomisk bÊredygtigt Bornholm,« siger Henrik Espersen.

Gć til oversigt for presseklip.