Bornholmtunnelen

Finurligt talt

Faste forbindelser fremmer forn√łjelsen

Fra Markedsf√łring nr. 20/2003

Af Jacob Ludvigsen

Man bliver varm om hjertet ‚Äď og jeg mener det ‚Äď n√•r man i denne tid ser annoncer og till√¶g, hvor Sk√•ne byder os velkommen med sm√∂rg√•sborde og pepparkakor. Form√•let er naturligvis det samme, som altid, nemlig at lirke penge op af folks lommer, men det kan g√łres med mere eller mindre stil, og her fornemmes en oprigtig udstr√•ling fra vort √łstlige broderfolk. BROderfolk. Hygge made in Scania. De vil gerne have, at vi og de bliver vi. √Ēresundsbrons vedvarende kampagne har den rette tone, fint ramt i et sp√¶ndingsfelt mellem to slags humor.

T√¶nk p√• al den ballade, der var omkring den faste forbindelse mellem Kastrup og Malm√ł. Unge hedsporer pr√łvede kr√¶fter med at sabotere entrepren√łrmaskiner, s√• de bragte arbejderne i fare, og havbiologer kv√¶rnede op om frygtelige konsekvenser for planter, dyr og gennemstr√łmning. Det var alt sammen falsk propaganda, viser det sig nu. Havde man rettet sig efter det dogme, at enhver tvivl b√łr komme milj√łet til gode, havde vi stadig v√¶ret n√łdt til at bumle med Drag√łr-Limhamn.

En tur fra det vestligste Danmark til det √łstligste Sk√•ne kan klares p√• ganske f√• timer takket v√¶re de velsignelsesrige broer, som g√łr det nemt og bekvemt at k√łre selv eller tage toget. Vores nye venner har masser af overnatningsmuligheder i alle kategorier, og en del kystbyer er blevet mond√¶ne i stil med Skagen. Det er m√•ske knap s√• sp√¶ndende p√• denne √•rstid, men s√• kan man finde en landevejskro eller et byhotel. Kun de f√¶rreste danskere har hidtil interesseret sig for at udforske det nye nabosogn, mens sk√•ningene myldrer til K√∂penhamn (och Christiania). Det er i √łvrigt en dum svensk skik at forsvenske bynavnet, s√• skulle vi andre tale om Kattel√łse og Karlshavn.

Sk√•ningene (1,7 millioner) har f√•et eget parlament. Samtidig er det lykkedes at blive optaget p√• FN‚Äôs liste over oprindelige folk. Det r√łde flag med gult kors ses overalt, ogs√• p√• officielle bygninger. Statsministeren er sk√•ning og k√¶reste med chefen for Systembolaget; G√∂ran Persson har erkl√¶ret, at det bedste ved broen er, at det er blevet lettere at spise frokost p√• Husmanns Vinstue i Larsbj√łrnsstr√¶de. Hvad Spritbolaget ang√•r, tyder alt jo p√•, at indk√łberne blev bestukket af leverand√łrerne, og det vil v√¶re k√łnt hvis de tr√¶kker VD Anitra Steen med sig i faldet. I det hele taget er der s√¶son for korrupt gr√•dighed i Stockholm (dansk: Stokholm). Skandia er en skandale ud over alle bredder og sv√¶kker generelt tilliden til svensk erhvervslivs magtelite.

I 1950‚Äôerne valfartede √łstdanskerne til Malm√ł for at k√łbe mandler, kaffe, chokolade, nylonstr√łmper og andre rationerede eller uopdrivelige varer plus toldfri cigaretter i internationalt farvand, og da man kun m√•tte veksle 20 danske kroner, var der naturligvis en livlig sortb√łrshandel med valuta og et efterf√łlgende amat√łrsmugleri, der udviklede sig til en folkesport. Nu skal man v√¶re heldig for at blive taget i tullen. P√• Bornholm har det vakt harme, at en sagesl√łs midaldrende kvinde blev tvunget til at strippe for et hold tullelever i Ystad. F√łrst da den kvikkeste af dem begyndte at if√łre sig gummihandsker, afbl√¶ste tulll√§reren undervisningstimen. Denne episode er brugt som bevis for det uholdbare i, at danske statsborgere tvinges gennem en anden stat for at n√• frem til hovedstaden. P√• den baggrund er det forst√•eligt, at ‚Äď endnu ‚Äď sp√¶de r√łster (www.bornholmtunnel.dk) sl√•r til lyd for et 35 kilometer langt k√łrer√łr mellem Sandhammaran og Vang. Men dette kan naturligvis ramme √ł-magien.

Trafik skaber fremdrift, det er veje og jernbanelinier og de dertil h√łrende driftsmidler, der har fremmet udviklingen. Det, der f√łr var fjernt og utilg√¶ngeligt, √•bnes for menneskeligt samkvem i form af handel og kultur. Nogle finder det anst√łdeligt, at biler br√¶nder benzin af p√• broen, og s√•dan har det jo v√¶ret siden hjulets opfindelse. Oksek√¶rrerne gjorde m√•ske nok livet lettere, men ogs√• mere utrygt, n√•r fjender kunne transportere mandskab og materiel i st√łrre m√¶ngder over st√łrre afstande.

For snart 350 √•r siden mistede Danmark Sk√•ne, Halland og Blekinge. √ėresund var frosset til og udgjorde en fast forbindelse. Det kan vi naturligvis aldrig glemme, men da det er urealistisk at forestille sig Sk√•ne ‚ÄĚhjem til Riget‚ÄĚ, er det smukkere med den fredelige sammensmeltning af de gamle landsdele. Danmarkshistorien handler jo i store tr√¶k om, hvordan landet er blevet mindre og mindre, bortset fra den s√łnderjydske genforening i 1920. P√• den anden side - nu er b√•de Danmark og Sk√•ne i Europaunionen, sk√•ningene var endda skuffede over det svenske nej til ‚ā¨, og nationalstaternes styrke sv√¶kkes. P√• den m√•de genforenes de √łstdanske lande ved √ėresund som en del af det europ√¶iske storrum.

GŚ til oversigt for presseklip.