Bornholmtunnelen

Fordele ved en fast forbindelse?

Læserbrev i Bornholms Tidende 24-04-2006

Hvor længe mødet på hotellet i Gudhjem om problemerne med en tunnel til Sverige varede, ved jeg ikke. Men Tove Laursens artikler i onsdagsavisen giver en læser den opfattelse, at man ikke nåede at tale om, hvordan anlæg af en fast forbindelse til andre øer, har ændret udviklingen på den ikke mere helt så isolerede ø. Tunneltilbederne skulle se på, hvordan broen over Kalmarsund indvirkede på udviklingen på Øland! Her ovre i Danmark har vi også i det forrige århundrede fået (gratis) broer til øer, som ikke kun har givet fordele. Med fast forbindelse til Langeland, er det nemt at komme derfra til sygehuset i Svendborg, så Rudkøbings sygehus’ liv hænger i en tynd tråd. Broen til Møn førte ikke til opblomstring af erhvervslivet i Stege, men gjorde det nemmere for motorfolket at pendle mellem en rimelig billig bolig på Møn og arbejdspladsen i Storkøbenhavn. Motorvejsbroen til Falster over Farø gjorde det så nemt og billigt at køre Faxe-øl til Lolland Falster, at bryggeriet i Nykøbing F. kunne lukkes. En sørgelig udvikling også for mig, der har rigtig mange gode minder fra ø-lejren på Møn i 1972, hvor Blå Nykøbing i kassevis stillede tørsten hos de over 100 hårdt arbejdende ø-lejrdeltagere. PS.: Ligesom der er svenskere, der pga. dårlig opførsel ikke har ret til at komme til Danmark, er der formentlig en del københavnere, der ikke må sætte deres ben i Sverige. De kan ikke rejse til Bornholm via tunnelen!

Niels Stubkjær H.C. Lumbyes Gade 10 København Ø

G til oversigt for presseklip.