Bornholmtunnelen

H√łjhastighed er vigtig for Bornholm

 
Synspunkt i Bornholms Tidende, fredag 8. marts 2013 af: Anne Margrethe Roesen, formand for Tunnel Bornholm

H√łjhastighed er kodeordet til meget, b√•de internet og tog mellem landsdelene. Internettet er mange politikere enige om, is√¶r efter at de har pr√łvet at ringe eller bruge internetforbindelser, n√•r de deltog i Folkem√łdet.

S√• bliver det lysende klart for alle, at her mangler en hel del h√łjhastighed. S√• derfor er der lagt penge til side til fibernet udvikling.
H√łjhastighed er magien for at f√• folk hurtigere til og fra K√łbenhavn. I TV blev det vist, hvilke str√¶kninger der skulle have fart p√•, og et par borgmestre stod frem og sagde, at de ville ogs√• have mere fart p√• til deres kommune. Ministeren mente, at det var tilstr√¶kkeligt med det fremlagte.
Men der var intet om Bornholm - og ingen borgmester der stod frem. Vi l√• helt ude √łst for K√łbenhavn og blikket var kun vendt mod vest! Alts√• vendte ministeren ryggen til Bornholm.
Men det har jo vist sig, at n√•r f√łdderne stemmer, s√• kan man r√•be Christiansborg op. Vi har set det med underskrifterne imod atomaffaldet og underskrifterne imod kasernenedl√¶ggelsen.
Så det eneste, vores politikere i kommunalbestyrelsen har respekt for, er åbenbart underskriftsindsamlinger. Det er et stort arbejde at påtvinge vælgerne, når de nu har stemt, for at politikerne skal tale befolkningens sag.
Ikke kun indad til i debatter om skoler, arbejdsl√łshed og nedsk√¶ringer, og almindelig jammer over manglende indt√¶gter, hver gang en familie giver op og tager f√¶rgen bort fra √łen, for aldrig mere at vende tilbage.
Nej, vi vil gerne se, at vores folkevalgte er synlige i et h√łjhastighedstempo, n√•r der vedtages s√• urimeligt forskelsbehandlende beslutninger som togdrift, der kun g√•r vest.
H√łjhastighedstog kan ogs√• blive en del af vores fremtid,ved at bygge en tunnel med h√łjhastighedstog, hvor biler kan k√łres til Sk√•ne p√• 15 min, hver halve time, i stil med metrotogene. Derved kan turen til K√łbenhavn k√łres p√• omtrent halvanden time. Dvs. en halvering af den nuv√¶rende rejsetid.
En tog-tunnel er ogs√• mere trafiksikker end en bil-tunnel, og vi kender det jo fra f√¶rgelastninger, at man k√łrer frem og ombord, n√•r der gr√łnt, og lige s√•dan ved afk√łrsel.
Metroen i K√łbenhavn er ubemandet, og det kunne blive det samme med et metrolignende h√łjhastighedstog. Lad fremtiden komme til os her p√• Bornholm, vi kan ikke leve af to m√•neders turisme, og 10 m√•neders stagnation.
Vores politikere og vi borgere er n√łdt til selv at v√¶re fremme, n√•r det g√¶lder nyt√¶nkning og fremtid for n√¶ste generation. En s√•dan hurtig forbindelse vil ogs√• fremme turismen, da det uden tvivl vil tiltr√¶kke nysgerrige ligesom andre tunneller og metroen har gjort. Lad os turde.
Realdania og andre er interesserede i at give penge til sv√łmmeland og aktiviteter ude i naturen, mon ikke de kunne v√¶re interesserede at f√• en mindeplade p√• et tunnelbyggeri?
Det f√łrste stop er ca. 10 mio. kr. til en unders√łgelse af bundforholdene mellem Sk√•ne og Bornholm. dern√¶st til betaling af selve projektet. Til sammenligning kostede forunders√łgelser af en et nyt jernbanespor p√• Sj√¶lland ca. 500 mio. kr., og der er afsat 27,5 mia til h√łjhastighedstog. En ny motorvejstr√¶kning mellem Herning og Holstebro p√• 32 km er budgetteret til 3,9 mia.
Helt op til bundforholdene i Hammergattet, s√• bed√łmmes en tunnel mellem Sk√•ne og Bornholm til en pris p√• 5-10 mia. Vi kan ogs√• bare sammenligne med den omtalte udgift til en √¶ndret sv√łmmehal i R√łnne, for dette bel√łb kunne der betales tre gange forunders√łgelse af Hammergattet!
Christian Boye fra COWI's danske afdeling for tunnelbyggeri fort√¶ller om mulighederne for en fast forbindelse mellem Sk√•ne og Bornholm ved TunnelBornholms m√łde i Dansk Metals lokaler sidst i april.
Her h√•ber jeg, at kommunalbestyrelsen, fagforeningsfolk og erhvervsledere fra hele √łen vil lytte med og stille sp√łrgsm√•l. En tunnel skal bygges, f√łr der bliver forbindelse, og ved Storeb√¶ltsforbindelsen var ca. 4.000 besk√¶ftiget i de 5-7 √•r, det tog at f√¶rdigg√łre projektet. S√• bornholmske arbejdspladser kan f√• udbytte af en fast forbindelse, allerede inden at det er muligt at k√łre igennem.
S√• lad vores politiske beslutningstagere komme op i h√łjhastighed, for det haster med arbejdspladser og udviklingsmuligheder for b√•de turismen og hel√•rsbesk√¶ftigelsen.

http://www.bornholmstidende.dk/?Id=43620

GŚ til oversigt for presseklip.