Bornholmtunnelen

Polarisering og politisering

Trafikpolitikken bygger på, at hele Danmark skal være ensartet

 
Synspunkt af Kirsten Seeger, √ėstermarie,
bragt i Bornholms Tidende mandag 25. februar 2008

Danmark er et lille land, et lilleputland, javel, men Danmark har b√•de kanter og hj√łrner. Vi taler s√• meget om diversitet, vi dyrker den ligefrem. Vi rejser ud og beundrer den andre steder.

I Danmark skal vi imidlertid helst v√¶re ens. At Danmark best√•r af √łer, fortr√¶nger vi ved at bygge broer og tunneler. P√• vore landkort tr√¶kkes √łerne t√¶ttere p√• Jylland, s√• man rigtig kan se, hvor t√¶t vi st√•r hinanden.
Der er dog √©n undtagelse: Bornholm. Bornholm ligger meget ubekvemt, og hvad g√łr man s√•? Ja, det mest radikale er helt at udelade √łen, og det sker da ogs√• ofte. Den hyppigst anvendte metode er dog at placere √łen i Kattegat. S√• er landet ligesom blevet samlet, ikke?

Det kan godt v√¶re, at det gl√¶der nogen, men det er temmelig usmart helt at se bort fra fakta - og fortr√¶nge problemerne - i stedet for at l√łse dem. Det g√¶lder ogs√• indfaldsvejene til K√łbenhavn. Fortr√¶ngninger og lappel√łsninger gennem √•rtier har skabt det kaos, trafikanterne kaster sig ud i hver dag.
Men de har dog noget at kaste sig ud p√•. B√•de veje og jernbaner eksisterer. P√• Bornholm har vi kun noget at kaste os ud i: Havet eller den bl√• luft. Bornholmernes faste forbindelse til K√łbenhavn blev allerede for flere √•r siden afl√łst af en h√łjst problematisk og usikker forbindelse til K√łge - og en hurtig, men endnu mere ustabil forbindelse til Ystad.

Vi kan ikke l√¶ngere v√¶re sikre p√• at f√¶rgen sejler, for hurtigf√¶rgen kan ikke sejle i b√łlgegang, og de nye f√¶rger til K√łge har ikke maskinkraft nok.
Det er ganske undg√•et politikernes opm√¶rksomhed, at det bl√¶ser mere, end det har gjort f√łr, og at f√¶rgetrafikken derfor temmelig hyppigt m√• indstilles. Det betyder, at vi ikke kan f√• aviser, post, varer, g√¶ster - eller selv komme frem.
En motorvej ville være sagen, men den mulighed står jo ikke åben for bornholmerne. Men kan man lave en tunnel fra England til Frankrig, kan man vel også lave en fra Bornholm til Skåne.
Tunnelerne p√• F√¶r√łerne betjener en befolkning, der svarer til Bornholms i st√łrrelse, og den samlede l√¶ngde af dem svarer til afstanden fra Bornholm til Sk√•ne.

Da hurtigf√¶rgen nedsatte transporttiden fra R√łnne til K√łbenhavn til tre timer, s√• man et trafikspring, der skabte optimisme p√• √łen. Men efter EU-licitationen og Transportministeriets ¬Ľvi alene vide¬ę dispositioner er mismodet i nogen grad vendt tilbage.
√ėens gode id√©folk er nu kommet med utraditionelle l√łsningsforslag, og en tunnelgruppe har set dagens lys. Den arbejder p√• at skaffe Bornholm en fast og sikker forbindelse til fastlandet. Uafh√¶ngig af vejr og vind og k√łreplaner.
Nu g√¶lder det om at f√• medlemmer og midler, s√• man kan foretage indledende unders√łgelser. Bornholmtunnel.dk har allieret sig med COWI, der har store erfaringer i tunnel- og brobygning, og udviklingen kan f√łlges p√• www.bornholmtunnel.dk p√• internet.

F√¶ringerne har for l√¶ngst f√•et deres hjemmestyre, men bornholmerne bliver stadig dirigeret fra K√łbenhavn og m√• finde sig i arrogante ministres √•ndsforladte replikker om, at vi skal gl√¶de os over det gode vejr og den smukke natur, og ikke brokke os s√• meget.
Bornholm er en fremskudt dansk bastion, meget t√¶ttere p√• Sverige, Polen og Tyskland end p√• Danmark, og burde have nemme forbindelser, men her bestemmer en tilf√¶ldig gruppe ¬Ľk√łbenhavnere¬ę hvor f√¶rgen skal sejle hen - og helst ogs√• hvorn√•r og hvor ofte, samt hvilken type det skal v√¶re.

For nylig talte trafikforskeren Uffe Palludan om Bornholms muligheder i fremtiden. Hans hovedbudskab var, at beslutningstagerne skal t√¶nke stort, t√¶nke i st√łrre sammenh√¶nge og i st√łrre tilknytning til, hvad der i forvejen er foretaget og foretages af trafikinvesteringer i de kommende √•r, og se p√• mulighederne for, hvad der fremover sker i √ėsters√łomr√•det.
Desv√¶rre for Bornholm er det ikke store tanker der t√¶nkes p√• Christiansborg - eller for den sags skyld i kommunalbestyrelsen. Det eneste virkelig store er de kommende kapacitetsforringelser. Christiansborgpolitikerne lader til at v√¶re b√•de blinde og d√łve for bornholmernes √łnsker og argumentation.

Har været bragt i dagbladet Information den 18/2 2008.

GŚ til oversigt for presseklip.