Bornholmtunnelen

Skal vi have en jernbanetunnel til Bornholm?

Forening vil have fast forbindelse til solskins√łen. En eventuel jernbanetunnel fra Sk√•ne vil blive mindst 35 kilometer lang

Ekstrabladet 11. maj 2011, af Niklas Roar

'En dag bliver der bygget en jernbanetunnel mellem Sk√•ne og Bornholm'. S√• klokkeklar er indledningen p√• sitet bornholmstunneln.com. F√∂reningen St√∂d Bornholmstunneln best√•r af en gruppe beboere i prim√¶rt Sk√•ne og p√• Bornholm, der √łnsker en fast forbindelse mellem solskins√łen og den svenske landsdel, der historisk er t√¶t knyttet til Danmark.

Men alle, der har en interesse i at g√łre Bornholm landfast med Sverige og Dermed ogs√• Danmark via √ėresundsbroen, er mere end velkomne til at melde sig ind og dermed skabe grobund for et solidt pres p√• politikerne i de to lande.

Der er dog 35 kilometer mellem Bornholm og Sk√•ne. Til sammenligning er √ėresundsforbindelsen, der best√•r af b√•de en tunnel og en skr√•stagsbro knap 12 kilometer lang.

Bornholmere og skåninger samme folk
Sekret√¶r i F√∂reningen St√∂d Bornholmstunneln, Keyo Ghettson, mener dog heller ikke, at det er noget, der kommer til at ske i dag eller i morgen. Men har tror fuldt og fast p√•, at dr√łmmen en dag bliver til virkelighed, og fremtidens transport mellem Sk√•ne og Bornholm ikke skal afvikles med forurenende f√¶rger eller fly.

- Er det realistisk med sådan en tunnel?

- Det kommer an p√•, hvem man sp√łrger. Jeg tror det. Jeg tror, at √ėresundsforbindelsen har v√¶ret med til at √¶ndre folks tankegang. Det er naturligvis argumenter for ikke at g√łre det. Det er selvf√łlgelig meget dyrt, og der bor ikke ret mange mennesker p√• Bornholm. Men vi sk√•ninger og bornholmere er samme folk, og vi kender hinanden.

- Og de nuv√¶rende f√¶rgeforbindelser er b√•de langsomme og meget lidt milj√łvenlige.

Lange udsigter
- Hvad er tidsperspektivet?

- Det er sv√¶rt at sige. Vi vil arbejde for, at det sker inden for en overskuelig fremtid. Der har l√¶nge v√¶ret snak om en fast forbindelse mellem Helsing√łr og Helsingborg, men vi h√•ber jo, at man i l√łbet af de n√¶ste √•rtier vil enten planl√¶gge at bygge eller g√• i gang med at bygge tunnellen mellem Bornholm og Sk√•ne. Men vi er fuldt ud bevidste om, at det ikke kommer til at ske i den n√¶rmeste fremtid. Men jo mere vi arbejder for det, jo st√łrre er chancen.

- Der er cirka 35 kilometer mellem Skåne og Bornholm. Hvad vil projektet koste?

- Det er dyrt. Jeg har h√łrt et bel√łb i omegnen af fem til ti milliarder kroner. Men det m√• du ikke h√¶nge mig op p√•. Men der kommer i forvejen mange turister til √łen, og jeg er sikker p√•, at det ville s√¶tte gang i en helt anden trafik og integration. Det vil √łge turismen og skabe mere mobilitet blandt pendlere.

Udgifterne endnu ikke klarlagt
- Hvem skal betale?

- Det er jeg vist ikke den rette til at svare p√•. Men der er jo forskellige m√•der at finansiere en tunnel. Enten kunn man lade dem, der benytter den, betale, som vi kender det fra √ėresundsforbindelsen. Alternativt kunne den svenske og den danske stat tage sig af regningen.

Hvis du vil være medlem, skal du blot sende en mail til info@bornholmstunneln.com med navn och kontaktoplysninger. Det er helt gratis.

Kilde

GŚ til oversigt for presseklip.