Bornholmtunnelen

Svar pÄ tunnelkritik

LĂŠserbrev i Bornholms Tidende 19-11-2005

Den 11. november sagde Claes Kastholm Hansen i Bornholms Radio: »GÄ meget stille med dÞrene i denne tunnelsag, hvis resten af landet fÄr nys om den, kan det fÄ uheldige fÞlger. Man vil tro, at hele Bornholm er begyndt at fÄ Þkuller«.

Claes Kastholm Hansen har efter sigende et godt erfaringsgrundlag, nÄr det gÊlder om at blive landskendt for sine pinligheder, og man skal altid lytte til et godt rÄd fra en velmenende mand. Men der er ikke noget pinligt i, at det gÄr op for resten af Danmark, at Bornholm i mange Är har lidt af kronisk Þkuller. TvÊrtimod er det pÄ tide.

Et kig i Bornholms Tidende en helt tilfÊldig dag viser symptomerne. FÊrgedebatten er altoverskyggende. Den forplumrer stort set alle andre debatter om erhvervs- og befolkningsudvikling. Folk flytter fra Þen og bliver vÊk pÄ grund af Þkulleren.

Bente Johansen fra Borgerlisten skrev i et lÊserbrev den 11. november, at hvis vi skal have en tunnel til Sverige, sÄ skal vi fortsÊtte med at bore hele vejen til SjÊlland. »Det bliver vist nemmere end at fÄ svenskerne til at ophÊve de restriktioner, som gÞr det sÄ besvÊrligt at benytte ruten over Ystad for rejsende til og fra Bornholm«, skriver hun.

Hvis det ikke lykkes at fÄ fjernet transithindringerne gennem Sverige inden Äbningen af en tunnel, kan plomberede tog, som vi kender fra rejser til Berlin i DDR-tiden, mÄske vÊre en dellÞsning pÄ det problem, indtil vi helt slipper af med restriktionerne.

Ligeledes lover Lone og Steffen Anker i et lÊserbrev, at en af dem nok skal stille op ved nÊste kommunalvalg med »tunnel direkte til RÄdhuspladsen« som mÊrkesag. Som de skriver: »SÄ hvorfor ikke bare lade tunnellen komme op midt pÄ rÄdhuspladsen eller i det mindste tÊt ved Illum? TÊnk bare pÄ alt den unÞdige transport, man nu undgÄr, og isÊr her ved juletid, hvor det er sÄ rart at kunne tage direkte til KÞbenhavn og kÞbe en masse julegaver«.

Jeg kunne godt tÊnke mig et rÞr-post system, hvor man i kapsel i vakuum kunne skydes mellem Bornholm og KÞbenhavn pÄ 10-15 min. Teknologien er der til dels allerede i form af olie- og gasledninger, og et sÄdan rÞr kunne etableres foret par mia. kr., f.eks. mellem Tivoli og Joboland. Der er taget patent pÄ lÞsningen, og et par steder i verden forskes der i denne type transport.

Det er dog her, at vi mÄ stoppe op og se pÄ, hvad der er realistisk. Skal der gennemfÞres noget nyt pÄ Bornholm, mÄ det vÊre en 100 pct. konventionel lÞsning.

Desuden er en rÞr-post tunnel nok mindre egnet til transport af biler og gods end en togforbindelse. Men et projekt af denne art ville fÞre til en verdensomspÊndende interesse med et enormt potentiale for oplevelsesturismen, sÄ jeg kan kun Þnske Lone og Steffen Anker held og lykke til nÊste kommunalvalg.

For at holde tunnelen nede pÄ omkring 35 km., mÄ vi altsÄ tale med svenskerne.
Der er blevet rejst tvivl, om de ogsĂ„ er interesseret i en tunnel, bla. af SF’eren Leif Olsen pĂ„ et valgmĂžde den 8. november. Jeg har fĂ„et mange positive mails fra skĂ„nelĂŠndinge og solgt nogle T-shirts til dem, men det kan man desvĂŠrre ikke tage som et svar.

Hvis vi vil arbejde for, at der ydes stÞtte fra EU og/eller den danske stat til forbedring af bÄde tog- og vejforbindelse mellem Ystad og MalmÞ, er det uden tvivl nemmere at fÄ svenskerne med pÄ ideen om en tunnel til Bornholm.
PÄ det omtalte mÞde kaldte Leif Olsen forslaget om en tunnel »populistisk«. Jeg har svÊrt ved at se, at et projekt, der i den grad mÞder sund skepsis, kan kaldes populistisk.

Teddy Kofoed fra Borgerlisten konstaterede pÄ valgmÞdet, at alene for at etablere en nedkÞrsel til tunnelen skal man starte midt pÄ Þen og derfor reelt grave halvdelen af Bornholm op.

Det er bekymrende at se en politiker udtale sig sÄ skrÄsikkert om ting, som eksperter end ikke kan sige noget om pÄ grund af manglende undersÞgelser. De fÞrste knap 10 km. ud for Vang er der kun 20-30 meter dybt. Hvis tunnelen bygges f.eks. 50 meter under havoverfladen, vil den efter al sandsynlighed kunne fÞres op kort inde pÄ land, f.eks. i det sydlige granitbrug ved Vang.

En tunnel alene vil ikke Êndre Bornholms status som et udkantsomrÄde. Men den vil give os en tidssvarende og fremtidssikret lÞsning.

Peter Andreas Harteg
KnarregÄrdsvej 5, Rutsker

Gć til oversigt for presseklip.