Bornholmtunnelen

Tænk stort for Bornholms skyld

Synspunkt af Bj√łrn Carlsen, Bodilsker i Bornholms Tidende fredag de 1. februar 2008.

Mandag den 21. januar 2008 burde have været en skelsættende dag på og for Bornholm. Trafikforskeren Uffe Palludan var indbudt af Bornholmtunnel.dk til at holde et foredrag om trafikudviklingen i Danmark og mulighederne for Bornholm i fremtiden.
Et meget stort antal kommunalpolitikere glimrede med deres fravær. Blandt medlemmerne af kontaktrådet var det kun en smule bedre. Jeg havde i hvert fald forventet at se de kommunalpolitikere, som samtidig sidder i kontaktrådet. Jeg kan have overset nogen, men jeg så kun én.
N√•r man besk√¶ftiger sig med noget s√• afg√łrende for Bornholm som trafikken til og fra √łen, undrer det mig, at man kan lade v√¶re med at komme til et s√• interessant og inspirerende m√łde. N√• - men alle kan jo have haft hver deres grund til frav√¶ret.

Hovedbudskabet fra Uffe Palludan om fremtidige bornholmske trafikl√łsninger var helt klart, at beslutningstagerne ¬Ľskal t√¶nke stort¬ę, t√¶nke i st√łrre sammenh√¶nge og i st√łrre tilknytning til, hvad der i forvejen er foretaget og foretages af trafikinvesteringer i de kommende √•r - samt ikke mindst se p√• mulighederne for, hvad der fremover sker i √ėsters√łomr√•det.
Is√¶r det polske omr√•de og dets udvikling fandt Uffe Palludan meget interessant - ikke mindst for Bornholm. Netop her er der grundlag for en stor og for andre lande anvendelig v√¶kst i √•rene fremover. Han lagde ikke kun v√¶gt p√• muligheden for turisme, men ogs√• muligheden for langt st√łrre samhandel og kulturel udveksling.
Uffe Palludan fandt det ogs√• v√¶rd at ofre mere end √©n tanke p√•, hvad Sk√•ne og ikke mindst Malm√ł vil have af betydning for Bornholm i fremtiden.
N√•r man s√• t√¶nker p√•, hvor sm√•t vi rent trafikm√¶ssigt t√¶nker her p√• Bornholm, og hvor mikroskopisk at ¬ĽChristiansborg¬ę t√¶nker Bornholm ind i en dansk kontekst p√• trafikomr√•det, s√• kan man kun se, at udviklingen p√• Bornholm vil forts√¶tte i samme nedadg√•ende retning som nu.
Med det absurde teater, der for tiden foreg√•r p√• ¬ĽChristiansborg¬ę omkring det kommende f√¶rgeforlig, kan man kun f√• oplevelsen af, at Bornholm ville v√¶re betydeligt bedre tjent ved at have en status som for eksempel √Ölands√łerne.

Historien viser, at det seneste √•rti har hverken de lokale politikere eller ¬ĽChristiansborg¬ę t√¶nkt s√¶rlig stort i f√¶rgebetjeningen af Bornholm. I det nye f√¶rgeforlig t√¶nkes der kun p√• det minimale.
Tænk blot på de store kapacitetsnedsættelser som forliget indeholder - eller rettere sagt: De store kapacitetsnedsættelser, som forliget er omsat til i udbudsteksten. Det er alt andet end at tænke stort.
Fra Bornholms Passagerforenings side har vi i adskillige √•r peget p√•, at transporten skal foreg√• under s√• milj√łrigtige forhold som overhovedet muligt.
Naturligvis mener vi ikke, at f√¶rgebetjeningen skal foreg√• med sejlskibe. Men alene at satse p√• hurtigf√¶rger for s√• vidt ang√•r personbefordringen for at komme 10 minutter hurtigere mellem R√łnne og Ystad - i stedet for at satse p√• mere milj√łrigtige superf√¶rger, som ogs√• kan kombinere person- og godsbefordringen samt sejle under n√¶sten alle vejrforhold - forekommer ikke indsigtsfuldt.

Det forekommer ogs√• direkte t√•beligt, at godset fremover skal sende en stor andel af godsm√¶ngden via Ystad (formentlig p√• s√¶rlige godsf√¶rger) og ad landevejen til K√łbenhavn, i stedet for at f√• det sejlet til K√łge, som nu.
Og dette kun fordi man ikke magter at finde en kreativ l√łsning med en dobbeltrettet natforbindelse, der ikke samtidig medf√łrer at der skal ligge en f√¶rge uvirksom hen i 18 timer i d√łgnet i K√łge.
Vi har under forhandlingerne foresl√•et en l√łsning, hvor godset delvis - sammen med passagerer - kunne blive fragtet til K√łbenhavn uden s√¶rlige omkostninger og uden en ¬Ľliggetid¬ę p√• halve eller hele d√łgn i K√łbenhavn. Men det ville godset under ingen omst√¶ndigheder h√łre tale om.
Nu bliver godset - lidt tragikomisk - alligevel tvunget til at sende en del af godset via K√łbenhavn, men nu p√• en milj√łm√¶ssigt dybt forargelig transportm√•de (blandt andet lastbiler p√• de svenske landeveje).

Bornholm t√¶nkte desv√¶rre ikke stort eller konstruktivt, da vi sendte Bornholms √łnsker til ¬ĽChristiansborg¬ę. Og det, √łnskerne er omsat til, er desv√¶rre blevet et kludet√¶ppe af et f√¶rgeforlig, med en besked om, at bornholmerne - og ikke mindst erhvervslivet - bare har at indrette sig efter, hvad ¬ĽChristiansborg¬ę har besluttet.
Hvorn√•r politikerne p√• Christiansborg bliver endeligt enige om, hvad det er, de har vedtaget i forliget fra august 2007, det v√©d vi ikke. Men alt imens stiger risikoen for, at det nuv√¶rende f√¶rgeforlig forl√¶nges endnu mere end de 16 m√•neder, som allerede er vedtaget. En forl√¶ngelse helt uden de n√łdvendige kapacitetsudvidelser, som er absolut p√•kr√¶vede.
Ja - det er sandelig småt med at tænke stort om den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm.

GŚ til oversigt for presseklip.