Bornholmtunnelen

Tid til at tale tunnel

Leder i Lokalavisen Bornholm 12. november 2008

Tabu er et fremmedord, der via engelsk er importeret fra Polynesien, ogsĂĽ et fjernt liggende ø-rige. At noget er tabu vil sige, at man for sin egen skyld skal lade vĂŚre med at bringe det pĂĽ bane. Et af de bornholmske tabuer gĂŚlder visionen om en tunnelforbindelse mellem Sandhammeren i SkĂĽne og Vang. Mellem disse to punkter er der blot 36 kilometer, hvilket pudsigt nok svarer til den samlede lĂŚngde af de fĂŚrøske tunneller, der har spillet en positiv rolle for de nordatlantiske øer. 

Tanken om at bore en tunnel er oprindeligt tĂŚnkt af multimennesket Peter Andreas Harteg i Rutsker. Han organiserede, at en gruppe fremtrĂŚdende bornholmere mødtes den 5.5. 2005 kl. 05,55 for at tage det første spadestik, sĂĽ var den klaret. Siden har han oprettet en hjemmeside, stiftet en forening, knyttet kontakter til fagfolk og startet en indsamling. Han reprĂŚsenterede Bornholm i 2006, da den 6.3 km lange NorĂ°oyatunnilin ĂĽbnede pĂĽ FĂŚrøerne. 

Tøvende nikker de bornholmske folketingsmĂŚnd ja til, at det ville ĂĽbne helt nye muligheder for Bornholm at blive landfast med Europa via fire faste forbindelser fra Rønne til Fredericia. Men de har vanskeligt ved at fremføre idĂŠen uden at blive jordet af folketingskolleger, der har helt andre trafikale projekter i hovedet og finder, en tunnel til den fjerne landsdel er pengespild. Endnu er det ikke lykkedes at finde 750.000 kr. til en indledende undersøgelse af omkostningerne ved en fast forbindelse. 

Tunnel eller ej? Man kan først afgøre det, nĂĽr det er undersøgt, om en tunnel kan bores, eller om grundfjeldet er for porøst. Den viden har vi ikke. Den romantiske forestilling om, at det mest naturligt at sejle frem og tilbage, kan sagtens vedligeholdes af lystsejlere. For det arbejdende Bornholm vil en køretid pĂĽ under to timer til København uden risiko for aflysninger af fĂŚrge og fly vĂŚre et mirakel. 

TĂŚnk, hvad en tunnel kan gøre for at fremme tilvandringen til Bornholm. Over en kort ĂĽrrĂŚkke ville indbyggertallet mĂĽske vokse med 10.000 yngre, erhvervsaktive mennesker. For turismen ville det ĂĽbne helt nye perspektiver, og Bornholms kulturliv ville blomstre, fordi foredragsholdere og musikere kan nĂĽ ud og hjem uden overnatning. Fra at vĂŚre en ø i langsom afvikling kunne vi blive et attraktivt land med hurtig udvikling. 

Tør vi ikke tale om den tunnel? Den hører da hjemme i diskussionen om den grønne ø, der sparer pĂĽ energien. FĂŚrgernes forbrug forarger. Vejen til vĂŚkst gĂĽr under Østersøen, fordi havet udgør en barriere, som altid vil stille Bornholm lidt ringere i konkurrencen med Vestdanmark, om man sĂĽ mĂĽ kalde de vestligt beliggende danske landsdele. 

Tag tunnelen pĂĽ dagsordenen, kĂŚre Bjarne Kristiansen, Jacob Kjøller, Thomas Thors, Torben Rønne-Larsen, Annelise Molin, Sanne Landin, Leif Olsen, Birte Skot-Hansen, Steen Colberg Jensen,  Henry Schou Madsen, Bente Johansen, Ole Peter Andersen, Peter Ole Petersen, Winnie Aakerman Grosbøll, Ken Bolmar, Niels Jørgensen, Poul Overlund Sørensen, Carl Ilsøe, Bente Helms, Bjarne Westerdahl, Søren Alexandersen, Erik A. Larsen, Henning Busted, Birger Rasmussen, Martin Sten Jørgensen, Lars Kjøller og Anne Margrethe Roesen. 

Jacob Ludvigsen

jal@lokalavisenbornholm.dk

Gĺ til oversigt for presseklip.