Bornholmtunnelen

Tunnel til Bornholm i år 2017

En tunnel vil sikre trafikken i 50-100 år frem i tiden

Synspunkt i Bornholms Tidende, l√łrdag 17. januar 2009

Valget den 17. november 2009 har betydning for fremtidens trafikbetjening af Bornholm og dermed hele udviklingen p√• √łen.

Bornholm har brug for en fast og stabil forbindelse til omverdenen. Vi har brug for at bryde med flere √•rtiers kuldsejling, mens det √łvrige land er blevet bundet t√¶ttere sammen internt og med udlandet med faste forbindelser.

Vi skal have stabile, hurtige og br√¶ndstof√łkonomiske f√¶rger eller en tunnel. En tunnel er muligvis et mere realistisk bud p√• en fremtidssikret forbindelse, end f√¶rger der opfylder alle de tre n√¶vnte krav p√• en gang.

En tunnel vil sikre trafikken i 50-100 √•r frem i tiden, og i byggeperioden vil den markant √łge besk√¶ftigelsen og oms√¶tningen p√• √łen.

Det er efterh√•nden g√•et op for selv de mest reaktion√¶re natf√¶rge-til-K√łbenavn-tilh√¶ngere, at det ikke drejer sig om at bevare, men at udvikle trafikken.

Flertallet af √łens indbyggere vil have en hurtig forbindelse med mange afgange. Hastighed og frekvens er nyt og godt.

Stabiliteten har vi regnet med som den selvf√łlge, ¬ĽPovl Anker¬ę og ¬ĽJens Kofoed¬ę har givet os siden 1979, og den er til stor overraskelse for mange slut nu.

Til november får vi forhåbentlig en borgmester, der vil vise, hvor meget borgmesterposten kan bruges til.

Bjarne Kristiansens holdning til tunnelprojektet har været, at så længe der ikke er interesse fra svensk side, kan han ikke bakke op om initiativet.

Det svarer til, at kommunen kun vil ekspropriere en grund, hvis ejeren beder om det, eller at man kun vil tage ned og handle i Brugsen, hvis brugsuddeleren ringer til én og beder om det.

Det er ikke svenskerne, der mangler en fast forbindelse til Bornholm, men bornholmerne der mangler en hurtig, stabil og milj√łm√¶ssig forsvarlig forbindelse til omverdenen.

Det er altafg√łrende, at √łens borgmester engagerer sig i tunnelprojektet, og det beh√łver ikke at v√¶re dyrt. M√•ske beh√łver hverken kommune eller stat at punge ud for forstudier og projektering. Er der politisk opbakning b√•de lokalt og p√• Christiansborg, kan projektet komme i udbud.

En mulighed er et såkaldt BOT-projekt (Build-Operate-Transfer), hvor et eller flere firmaer står for anlæg og drift i en årrække, hvorefter projektet overgår til staten.

Med Bornholms nuv√¶rende √łkonomiske situation er der op mod en mia. kr. i statsst√łtte (herunder 130 mil. kr. til Bornholmstrafikken), som kan bruges p√• en bedre, fremadrettet m√•de.

Staten kan f.eks. yde et statsgaranteret lån på de 10-30 mia. kr., som tunnelen vil koste, så man holder renteudgifterne i projektet nede.

F√•r vi til november en borgmester med slag i, kan der s√¶ttes gang i forunders√łgelserne og projekteringen de n√¶ste par √•r.

Kommer byggeriet f.eks. i gang år 2012, har vi måske en tunnel allerede år 2017. Tunnelen kommer, og det sker forhåbentlig snart.

Peter Andreas Harteg er bestyrelsesmedlem i Foreningen Bornholmtunnel. Han bor på Knarregårdsvej 5 i Rusker.
bornholmtunnel.dk

Kilde

GŚ til oversigt for presseklip.